Illigaal in Mumbai – Instuif in Delhi - Reisverslag uit Delhi, India van Lore Vandewalle - WaarBenJij.nu Illigaal in Mumbai – Instuif in Delhi - Reisverslag uit Delhi, India van Lore Vandewalle - WaarBenJij.nu

Illigaal in Mumbai – Instuif in Delhi

Door: Lore

Blijf op de hoogte en volg Lore

07 Oktober 2008 | India, Delhi

Illigaal in Mumbai
Wat als een relaxed weekendje ‘vrienden terugzien in Mumbai’ begon is uitgedraaid op een kleine nachtmerrie…
Op zaterdag zijn we samen met Harsha gaan wandelen langs de Arabische zee. Genietend van 25 graden, warm water en frisse cocktails: “l’Inde, le paradis”! Op zaterdagavond trakteerde Smriti ons dan in een veel te chique restaurant, waarna we ons naar onze kamer in ‘Victoria Terminal’ begaven [vanuit dit station vertrok de eerste trein in India – “Mumbai’s most exuberant Gothic building”]. Ik vond het behoorlijk fascinerend om daar te mogen logeren, maar mijn Indische kennis faalde eigenlijk voor de eerste keer… een station zonder ratten, dat is onmogelijk! Smriti was de eerste die ‘iets vreemd’ opmerkte en mij ervan beschuldigde mijn tanden gezet te hebben in haar chocolade-bar. Kort daarop merkte Tim dat zijn rugzak voor onze trekking in Sikkim doorboord was, waarna ik snel mijn bed uit was om tot de conclusie te komen dat al mijn pakken koeken geopend waren. De rat(ten) hadden zorgvuldig uit elke pak één koekje geproefd. Niet veel later mocht ik ook met mijn tweede rugzak ontsmetten, want daar had de rat mijn kilo biologische muesli aangepakt. Tot zover mijn ontbijt voor het veldwerk… Tegen 2u lagen we eindelijk in bed, maar om 4u waren we weer klaar wakker aangezien Smriti tot de conclusie was gekomen dat de rat haar huisje had in de sofa waarop ze sliep. We hebben dan uiteindelijk met drie dwars geslapen in twee kleine bedjes. Wat een festijn!
Op zondag zijn we pas tegen de middag wakker geworden. Eventjes paniek, want ik had nog met een vriend afgesproken – Ambrish – die uiteindelijk pas tegen 3u bij ons kon raken. Voor de tweede maal heb ik mijn kennis van India verloochend en ben ik akkoord gegaan dat Tim en Smriti voor de baggage zouden zorgen, zodat ik toch rustig iets kon gaan drinken met Ambrish. Om 4u05 zijn we in een taxi gestapt richting station en exact 10 minuten later kreeg ik de boodschap van Smriti dat zij nog moesten vertrekken. Ambrish en ik dus relaxed, we lagen voor en we waren mooi op tijd weg… Maar, blijkbaar kent hij Mumai niet zo goed als ik vermoedde – en de chauffeur zo mogelijk nog minder. In plaats van de brug over de stad, heeft hij de taxi vastgereden in de drukke markten met kleine straatjes. Bovendien hebben we een korte panne gekregen en was er geen andere taxi meer te bespeuren. Onze 15 minuten taxi zijn uitgedraaid op een dik half uur. De laatste kilometer zijn we uit de taxi gesprongen en hebben we gelopen. Exact 16u42 ben ik het station uitgeput binnengestrompeld, om daar tot de conclusie te komen dat mijn trein niet om 16u45 vertrok – informatie van Smriti – maar om 16u40. Ik zag de trein staan op het verste platform, heb in de veronderstelling dat de deuren open zijn (typisch in India) een laatste sprint gedaan, maar we hadden tickets voor de ‘superfast’ en alle deuren waren toe. Tim zijn chauffeur had de juiste weg gevolgd en hij is om 15u38 het station binnen gelopen en zat op de trein. Ik stond perplex. Het enige wat ik had waren mijn doorweekte kleren en uiteindelijk welgeteld 527rs. Al mijn baggage – inclusief papieren - waren vertrokken richting Delhi. De daarop volgende 24 uren wil ik niet herhalen. De stress om Tim te bereiken (uiteindelijk gebeurt via de conducteur), en vooral om mij in Delhi te krijgen was verschrikkelijk. Het is verboden om grenzen van staten over te steken zonder geldige papieren en je kunt geen ticket krijgen zonder dat ze naar je documenten vragen. Uiteindelijk heeft de nonkel van Smriti zijn lange arm gebruikt om mij een ticket te boeken voor de volgende dag (alles was eigenlijk volzet voor de komende 14 dagen – het is festival tijd in India) en is er een bedrag onder tafel geschoven richting conducteur. Die verzocht elke passagier vriendelijk zich te identificeren, maar vroeg mij enkel om een ticket… Moet ik nu toegeven dat ik geluk heb dat India een beetje corrupt is?

Instuif in Delhi
Het weerzien met Tim was behoorlijk ontroerend, hij in topvorm, ik uitgeput :-). Maar ik was over enthusiast en zo zijn we meteen op zoek gegaan naar een appartementje, waar we vorige week donderdag zijn ingetrokken en sinds gisteren volledig geïnstalleerd. Ik heb ondertussen al les gegeven aan de Delhi School of Economics en we plannen volop aan ons eerste uitstapje (Donderdagavond vertrekken we richting Haridwar en Rishikesh en volgend weekend gaan we naar Amritsar. Het is gevaarlijk om een Waal mee te nemen naar India :-).) . Al hou ik dit maal mijn papieren in de hand en stappen we tegelijk de trein op :-).
En voor de instuif in ons huisje zijn jullie meer dan welkom! We stellen 28 oktober voor, kwestie van toch zeker twee bezoekers over de vloer te hebben!

Heel veel groetjes vanuit het bedrukkend warme delhi!




  • 07 Oktober 2008 - 09:54

    Marieke:

    hèhè, dus toch nog aan verse onderbroeken geraakt! Kun je daar niet nog ergens een lange arm vinden om ons allemaal voor een deftig prijsje tot op je instuif te krijgen? Dan breng ik een nieuw pak musli mee!

  • 07 Oktober 2008 - 10:41

    Hannelore Roos:

    ja, en wat lekkere Belgische koekjes enzo, no problem! Ik wil naar Delhi!

  • 07 Oktober 2008 - 10:43

    Sofie:

    aiaiai, aan avontuur geen gebrek precies ;)
    leuk dat je geraakt bent waar je moest...als ik mijn ziekteverlof na deze twee weken nog tien dagen kan rekken geraak ik op je instuif - ik mag mijn woonst verlaten staat er op het papiertje :)

    x

  • 07 Oktober 2008 - 10:44

    Hannelore Roos:

    Lore, blote schouders met Ambrish ;-) Ook al ben je in Mumbai, ik kan nu wel verstaan waarom je plots vast zat in het verkeer en de mensen je de weg blokkeerden op je weg naar t station... hehe

  • 07 Oktober 2008 - 15:42

    Bert:

    amai Lore

    best dat jij nog niet te snel de moed opgeeft. ik ken der eentje die al lang traantjes zou laten vloeien ;-p

    Een jaar gaat rap. 't is idd net een jaar geleden dat we daar waren. gisteren nog met een Indiër gelift uit Cochin, waar we ook geweest zijn.

    ik wil der zeker nog eens terug gaan hoor, in India, maar dan liefst met mijn wederhelft mee.

  • 07 Oktober 2008 - 21:35

    Bert W:

    ik verlang al naar het instuif-feestje. (en bijhorend Diwali festival)
    Nog 3 weekjes en dan kom ik jullie bezoeken!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lore

Welkom op mijn webstekje! Ik verblijf regelmatig in India om de duurzaamheid van micro financiering te onderzoeken en te ondersteunen! Hier kun je terecht voor alle avonturen die het verre India met zich meebrengt!

Actief sinds 19 Sept. 2006
Verslag gelezen: 517
Totaal aantal bezoekers 63560

Voorgaande reizen:

09 Oktober 2006 - 05 December 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: