Rishikesh - Haridwar - Amritsar - zieke Tim - Reisverslag uit Delhi, India van Lore Vandewalle - WaarBenJij.nu Rishikesh - Haridwar - Amritsar - zieke Tim - Reisverslag uit Delhi, India van Lore Vandewalle - WaarBenJij.nu

Rishikesh - Haridwar - Amritsar - zieke Tim

Door: Lore

Blijf op de hoogte en volg Lore

27 Oktober 2008 | India, Delhi

Goeie middag!

Ondanks het feit dat ik eigenlijk heel veel te vertellen heb, ga ik het noodgedwongen toch kort moeten houden. Donderdagavond is Timothée serieuze koorts beginnen krijgen. Na een dubbel ziekenhuis bezoek hebben we beslist hem in observatie te laten nemen. De dokters hebben net bevestigd dat hij dengue koorts heeft. Een aandoening die goed te genezen is, maar waarbij het toch (heel) belangrijk is om de patient nauwgezet op te volgen. Complicaties treden pas op eenmaal de hevige koorts is getemperd. De treintickets richting Himalaya liggen klaar voor woensdag en Tim mag ten vroegste woensdag het ziekenhuis verlaten. We kruisen allebei onze duimen, brand dus maar kaarsjes als je de kans krijgt! Zo heb ik na 7 India bezoeken voor de eerste keer een ziekenhuis langs de binnenkant gezien. Ik zei het gisteren nog tegen mijn promoter… ik heb het allemaal gehad en ben volledig klaar om India uit te zwaaien. Het volgende bezoek is wanneer mijn doctoraat geschreven is… eind 2009, of toch pas begin 2010?

Rishikesh en Haridwar (Uttaranchal)
Ondanks het minder goede nieuws, is het hier toch wel al een beetje feest geweest. Onze weekendjes waren goed volboekt en we hebben twee prachtige uitstappen gemaakt! Twee weken geleden waren we in Rishikesh en Haridwar. Rishikesh noemt zichzelf de ‘yoga hoofdstad’ van de wereld. Het bijhorende (blanke) publiek bevestigt dat graag. Veel te veel toeristen voor mij, maar daar hebben we ons schema aan aangepast. De eerste dag hebben we een pelgrimstocht gedaan. Plots geen buitenlanders meer, alleen Indiërs die op blote voeten of hooguit een paar sletsen de 8km wandelen die je 1500m hoger brengt. De heuvels van Uttaranchal zijn prachtig! Na de drukke start in Mumbai en Delhi deed het deugd om eens diep te kunnen ademen. We waren toch blij toen we toekwamen, al zijn we op het einde naar de verkeerde (verdure) gelopen… we vonden het plots al zo rustig :-). De volgende dag heb ik dan eindelijk kunnen baden in de Ganges! We zijn wat bergop gewandeld om ons ‘eigen strand’ te hebben, ver weg van de drukte. Heerlijk, maar koud! Het water komt vers van de Himalaya, waardoor ik mezelf toch 20 minuten heb moeten overtuigen. Bovendien zit er toch behoorlijk wat stroming op de rivier. In elk geval ongelofelijk hoe groot het verschil is in de kwaliteit van het water tussen Rishikesh en Varanasi!
De laatste dag zijn we naar de heilige stad ‘Haridwar’ geweest. Drukte alom in en rond de kabelbanen die je naar de belangrijkste temples voeren. Maar het hoogtepunt was zonder twijfel ‘Har-ki-pairi’ (de voetstap van god), de plaats aan de ganges waar de god Vishnu een voetstap zou nagelaten hebben. Duizenden Indiërs stromen hier ‘s avonds toe om te baden in de ganges, een offer te brengen aan de rivier en om de ceremonie rond zonsondergang bij te wonen. Overal worden klokken geluid en priesters zegenen het water met gigantische vlammen. Ik stond te trillen op mijn benen!

Amritsar (Punjab)
Amritsar is vooral bekend omwille van de gouden tempel, een gigantisch complex dat het centrum vormt van het Sikhisme. Naast de gebedsplaatsen, heb je slaapruimtes en eetplaatsen. Allemaal gratis, geen sikh die je ook maar een rupee vraagt! Ondanks het feit dat er dagelijks 30.000 pelgrims zijn, heb ik me zelden zo relaxed gevoeld in een tempel. De zingende priesters die live ongeveer 16u per dag het heilige boek doorlopen, creëren een atmosfeer van rust. Een echte must! En een mooie kans om een beetje bij te leren over dit geloof… Alleen spijtig dat een (gigantische) bij mijn rust kwam verstoren door mijn pink aan te vallen. Maar de Indiërs stonden paraat met hun alternatieve methodes en zo is het allemaal goed meegevallen.
Amritsar heeft ook een rijke geschiedenis… hier hebben belangrijke gevechten met de Britten plaatsgevonden, het was een knooppunt van migratie bij de splitsing van Pakistan en India in 1947 (amper 30km van de pakistaanse grens) en in 1984 vonden in de tempel de gevechten met sikh extremisten, die de afscheiding van Punjab wouden, plaats. Deze gevechten waren de uiteindelijke aanleiding voor de moord op Indira Gandhi, 1ste minister van India. Het feit dat haar moordenaar hier nog steeds een held is, is de enige ontgoocheling…
Aangezien we zo dicht bij de grens met Pakistan waren, zijn we er toch even naartoe gegaan. Elke avond is er een ceremonie (één grote show eigenlijk), waarbij de grens even opengaat, de soldaten van India en Pakistan elkaar groeten en de vlaggen neergehaald worden. Ik kon mijn ogen niet geloven toen ik de massa Indiërs en Pakistanen zag die dit bijwonen. Een en al nationalisme: Hindustan wordt geschreeuwd aan de ene kant, Pakistan aan de andere… haat of liefde? De problemen zijn 50 jaar na de onafhankelijkheid in elk geval nog niet van de baan…

Goed, genoeg gewerkt, het is tijd voor de ziekenbezoekjes. Eerst even langs Amit en dan naar Tim! Al zou ik liever binnen blijven, want mijn oren zien af van de voorbereidingen voor Diwali. Geknal aan alle kanten! Maar ‘s avonds is Delhi prachtig. Overal lichtjes… ik ben bijna klaar voor Kerstmis!

Een dikke kus uit India en over drie weken mogen jullie allemaal kwijlen bij de foto’s van 4 van de 5 hoogste bergen ter wereld – dat hopen we toch!


  • 18 November 2008 - 20:53

    Hanne-lore:

    dag schatje!
    ik denk aan jou!
    en ik ben stiekem wel wat nerveus om op mijn alleentje een maand Mumbai te overleven en allerlei avonturen daar!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lore

Welkom op mijn webstekje! Ik verblijf regelmatig in India om de duurzaamheid van micro financiering te onderzoeken en te ondersteunen! Hier kun je terecht voor alle avonturen die het verre India met zich meebrengt!

Actief sinds 19 Sept. 2006
Verslag gelezen: 746
Totaal aantal bezoekers 63560

Voorgaande reizen:

09 Oktober 2006 - 05 December 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: